Czarodziejka z Księżyca: Kolekcja

セーラームーン コレクション

Ekran tytułowy

Tytuł japoński [kanji-kana]:
美少女戦士セーラームーン コレクション
Tytuł japoński [rōmaji]:
Bishōjo Senshi Sērā Mūn: Korekushon
Tytuł angielski:
Pretty Soldier Sailor Moon: Collection
Tytuł polski:
Piękna Wojowniczka Czarodziejka z Księżyca: Kolekcja
Wytwórca:
タムタム Tamutamu (TamTam)
Sprzedawca:
株式会社バンプレスト Kabushiki-gaisha Banpuresuto (Banpresto Co., Ltd)
Data wydania:
25 listopada 1994 r.
Gatunek:
gra logiczna
Platforma sprzętowa:
PC-Engine (TurboGrafx-16)
Nośnik:
płyta kompaktowa (1 szt.)
Metoda wejścia (rodzaj sterowania):
kontroler PC-Engine
Liczba graczy:
1 gracz
月野 うさぎ (セーラームーン)
Tsukino Usagi (Czarodziejka z Księżyca)
三石 琴乃
Mitsuishi Kotono
水野 亜美 (セーラーマーキュリー)
Mizuno Ami (Czarodziejka z Merkurego)
久川 綾
Hisakawa Aya
火野 レイ (セーラーマーズ)
Hino Rei (Czarodziejka z Marsa)
富沢 美智恵
Tomizawa Michie
木野 まこと (セーラージュピター)
Kino Makoto (Czarodziejka z Jowisza)
篠原 恵美
Shinohara Emi
愛野 美奈子 (セーラーヴィーナス)
Aino Minako (Czarodziejka z Wenus)
深見 梨加
Fukami Rika
ルナ
Luna
潘 恵子
Han Keiko
アルテミス
Artemis
高戸 靖広
Takato Yasuhiro
月野 進吾
Tsukino Shingo
川島 千代子
Kawashima Chiyoko
学校の先生
Nauczyciel szkolny
石川 英郎
Ishikawa Hideo
原作
Dzieło oryginalne
武内 直子
Takeuchi Naoko
監修
Reżyseria
東 伊里弥 (東映動画)
Azuma Iriya (Tōei Dōga)
制作プロデューサー
Producent kreatywny
吉田 勝 (AIC)
Yoshida Masaru (AIC)
制作アシスト
Asysta produkcji
四本 忠司 (AIC)
Yomoto Tadashi (AIC)
制作進行
Promocja produkcji
吉実 昌弘 (AIC)
Yoshimi Masahiro (AIC)
企画
Planowanie
金尾 淳 (タムタム)
Kanao Atsushi (TamTam)
コンセプトデザイン
Projekt koncepcyjny
金尾 淳 (タムタム)
Kanao Atsushi (TamTam)
プログラム
Program
金尾 淳 (タムタム)
Kanao Atsushi (TamTam)
プログラムサポート
Wspomaganie programu
里見 慶 (タムタム)
Satomi Kei (TamTam)
シナリオサポート
Wspomaganie scenariusza
倉田 英之 (スタジオ オルフェ)
Kurata Hideyuki (Studio Orphee)
作画制作進行
Promocja produkcji animacji
中村 尚人 (AIC)
Nakamura Naoto (AIC)
作画監督
Reżyseria animacji
別所 誠人
Bessho Makoto
原画
Animacja kluczowa
寺沢 伸介
Terasawa Shinsuke
デジタイズ
Cyfryzacja
  • 須賀 広光 (タムタム)
    Suga Hiromitsu (TamTam)
  • 鈴木 布美恵 (タムタム)
    Suzuki Fumie (TamTam)
  • 竹内 里夫 (タムタム)
    Takeuchi Norio (TamTam)
  • 荒川 隆 (タムタム)
    Arakawa Takashi (TamTam)
  • 青木 健 (タムタム)
    Aoki Ken (TamTam)
  • 窪田 康彦 (タムタム)
    Kubota Yasuhiko (TamTam)
  • 平井 勝人 (タムタム)
    Hirai Masato (TamTam)
  • 小畑 秀一 (タムタム)
    Obata Shūichi (TamTam)
音楽
Muzyka
  • 有沢 孝紀
    Arisawa Takanori
  • 牧野 信博
    Makino Nobuhiro
  • 佐藤 清孝 (タムタム)
    Satō Kiyotaka (TamTam)
プロデューサー
Producent
じっぱひとからげ (バンプレスト)
Jippa-hitokarage (Banpresto)
協力
Współpraca
  • 株式会社 青二プロダクション
    Aoni Production Co., Ltd
  • 「なかよし」編集部
    Redakcja „Nakayoshi”

Niniejsza gra jest tak naprawdę zestawem pięciu minigier, w każdej z których wyzwanie graczowi rzuca jedna z postaci: Czarodziejka z Księżyca, Merkurego, Marsa, Jowisza i Wenus.

Cel gry

ゲームの目的

Ostatecznym celem gry jest zebranie wszystkich tzw. kartek pamiątkowych [jap. メモリアルカード memoriaru kādo], będących krótkimi scenkami z życia bohaterek. Kartki zdobywamy po spełnieniu określonych warunków w danej minigrze.

Instrukcja obsługi

マニュアル

Jak większość wydanych gier z „Czarodziejki”, niniejsza gra dostępna jest wyłącznie w japońskiej wersji językowej i potrzeba chociażby znać podstawy języka, by móc w nią grać. Jak na razie nie doczekała się nawet nieoficjalnego tłumaczenia na jęz. angielski ani tym bardziej jęz. polski.

Do zagrania potrzebny będzie także emulator, przykładowo Mednafen. Instrukcje instalacji i konfiguracji (w jęz. angielskim) tego właśnie emulatora znajdują się tutaj: Fantasy Anime. Poniżej znajdujący się opis rozgrywki będzie się opierał na środowisku Mednafen.

Sterowanie

基本操作

Do sterowania grą wykorzystywane są następujące przyciski:

  • RUN — służy do rozpoczynania gry,
  • I — służy do potwierdzenia wybranego polecenia,
  • II — służy do anulowania wyboru,
  • krzyżak — służy do poruszania kursorem i wybierania poleceń.

Przycisk SELECT nie jest wykorzystywany w tej grze.

Rozpoczynanie rozgrywki

ゲームの始め方

Ekran tytułowy

Po uruchomieniu gry i pojawieniu się pierwszego ekranu należy wcisnąć przycisk RUN, co pozwoli przejść do ekranu tytułowego [jap. タイトル画面 taitoru gamen].

Ekran postaci 1

Po prostu wciskamy po raz kolejny przycisk RUN, co zaprowadzi nas do ekranu postaci [jap. キャラクター画面 kyarakutā gamen]. Stajemy przed wyborem jednej z sześciu postaci: Usagi, Ami, Rei, Makoto, Minako oraz Chibi-Usy. Pierwszych pięć postaci oferuje nam zabawę w jedną z minigier, Chibi-Usa zaś pozwala przeglądać wszystkie dotychczas zebrane animowane kartki pamiątkowe. Przy użyciu krzyżaka wybieramy interesującą nas postać i wciskamy przycisk I, żeby potwierdzić.

Ekran postaci 2

Niezależnie od wyboru wyświetli się nam okienko z wyborem trzech poleceń:

  • Rozpocznij grę [jap. ゲームをはじめる gēmu wo hajimeru] — natychmiast uruchamia wybraną minigrę,
  • Zobacz objaśnienie [jap. せつめいをみる setsumei wo miru] — przechodzi do tekstu wyjaśniającego zasady wybranej minigry, a następnie do samej gry,
  • Powróć do poprzedniego ekranu [jap. 前画面にもどる zengamen ni modoru] — pozwala wrócić do ekranu wyboru postaci.

Posługując się krzyżakiem należy wybrać żądaną opcję, a następnie potwierdzić przyciskiem I.

Prowadzenie rozgrywki

ゲームの遊び方

Gra z Usagi

Gra w podnoszenie flag z Usagi [jap. うさぎちゃんの旗揚げゲーム Usagi-chan no hata-age gēmu]. Zgodnie z poleceniami Czarodziejki z Księżyca podnosimy, opuszczamy bądź pozostawiamy w danej pozycji odpowiednią flagę. Przycisk I kontroluje czerwoną flagę, a II — białą. W miarę postępu rozgrywki polecenia będą wymawiane coraz szybciej i szybciej. Partia się skończy po popełnieniu siedmiu błędów.

Gra z Ami

Gra w quiz z Ami [jap. 亜美ちゃんのクイズゲーム Ami-chan no kuizu gēmu]. Tutaj musimy odpowiedzieć na pytania z zakresu wiedzy na temat mangi i anime „Czarodziejka z Księżyca”. Każde pytanie zawiera trzy możliwe odpowiedzi. Posługując się krzyżakiem wybieramy żądany wariant i potwierdzamy przyciskiem I. Zastanawiać się nad wyborem mamy niewiele czasu — dopóty, dopóki Luna z lewego końca ekranu nie dojdzie do prawego. Można się pomylić określoną liczbę razy. Po straceniu wszystkich punktów życia rozgrywka się kończy. Występują cztery poziomy trudności pytań: początkujący [jap. 初級 shokyū] (5 pkt. życia), średni [jap. 中級 chūkyū] (4 pkt. życia), zaawansowany [jap. 上級 jōkyū] (3 pkt. życia) oraz nadzaawansowany [jap. 超上級 chōjōkyū] (2 pkt. życia). Na każdy poziom składa się 15 pytań.

Gra z Rei

Gra w przebieranki z Rei [jap. レイちゃんのきせかえゲーム Rei-chan no kisekae gēmu]. Musimy zapamiętać i odtworzyć porządek, w którym Rei zmienia swoje stroje. Rei się przebiera tyle razy, ile ukaże się błękitnych gwiazdek (★) w prawym dolnym okienku. Zapamiętawszy sekwencję, używamy krzyżaka do wyboru odpowiedniego stroju zgodnie z wcześniej pokazaną sekwencją. Jeśli się pomylimy, to musimy całą sekwencję powtórzyć od samego początku. Jeśli przekroczymy limit czasowy, rozgrywka się skończy. Liczba gwiazdek rośnie po każdej poprawnie odtworzonej sekwencji. Rozgrywkę wygrywamy po zaliczeniu 36 poprawnych sekwencyj.

Gra z Mako

Gra w uderzanie tyłkami z Mako [jap. まこちゃんのドンケツゲーム Mako-chan no donketsu gēmu]. Najpierw przy pomocy krzyżaka wybieramy postać, która ma się zmierzyć z Czarodziejką z Jowisza, po czym wciskamy przycisk I, żeby potwierdzić. Następnie ujrzymy obie postaci stojące na niewielkim podium. Musimy starać się zrzucić przeciwnika z podium, jednocześnie bacząc, by samym nie zostać zeń zrzuconym. Używamy do uderzenia, a do unikania ataku przeciwnika. Jeśli widzimy, że zaraz spadniemy, kilkakrotnie wciskamy przycisk I, żeby się utrzymać na podium. Ten, kto pierwszy trzy razy zrzuci przeciwnika, wygrywa partię.

Gra z Minako

Gra w „kamień, papier, nożyce” z Minako [jap. 美奈子ちゃんの対決ジャンケンゲーム Minako-chan no taiketsu janken gēmu]. Najpierw przy pomocy krzyżaka wybieramy postać, która ma się zmierzyć z Czarodziejką z Wenus, po czym wciskamy przycisk I, żeby potwierdzić. Będąc w ekranie właściwej rozgrywki wciskamy I, żeby uruchomić ruletkę „kamień, papier, nożyce”. Ponownie wcisnąwszy I ruletka się zatrzymuje. Jeśli wygrana jest nasza, natychmiast wciskamy I, żeby zaatakować przeciwnika i uszczknąć odeń po jednym punkcie życia. Jeśli to my przegrywamy, to szybko wciskamy I, żeby się obronić przed atakiem przeciwnika i nie stracić własnego punktu życia. W przypadku remisu pojawi się wyrażenie atak ostateczny [jap. 必殺 hissatsu] oznaczające, że postaci zaatakują ze zwielokrotnioną siłą. Zbyt powolne wciśnięcie przycisków lub ich pomylenie w dowolnej sytuacji nie przyniesie żadnych pożądanych efektów. Partię ostatecznie przegrywa ten, u kogo skończą się wszystkie punkty życia.

Pokój Chibi-Usy

Pamiątkowy pokój Chibi-Usy [jap. ちびうさのメモリアルルーム Chibi-Usa no memoriaru rūmu]. Pozwala obejrzeć wszystkie dotychczas uzbierane wspomnienia postaci. Za pomocą krzyżaka wybieramy żądane wspomnienie i potwierdzamy przyciskiem I. Wówczas wyświetli się nam animowana scenka.

Źródła

Autor

  • 渾沌の天使 Kaosu no Tenshi (opracowanie, tłumaczenie, korekta)