1. »
  2. Varia
  3. »
  4. Muzyka klasyczna

Wartym zauważenia jest fakt, iż w wielu odcinkach starego anime i serii live-action w tle przewijają się motywy muzyczne, które twórcy anime zaczerpnęli z muzyki klasycznej. Poniżej podana jest lista utworów wg numeru odcinka. Lista ta nie jest w żadnym wypadku kompletna i jeśli ktoś znajdzie jakiś motyw, którego nie ma na niej, niech da znać pod adresem, który znajdzie w dziale O stronie.

Wykaz utworów w starym anime

舊アニメに於ける樂曲

„Modlitwa dziewicy”

Odc. 11

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Modlitwa dziewicy” op. 4
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『乙女の祈り』作品4
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Otome no inori” sakuhin 4
Tytuł francuski:
«La prière d’une vierge» op. 4
Kompozycja:
Tekla Bądarzewska-Baranowska

Utwór posłużył jako tło podczas sceny z przemianą Księżniczki Snów w jej prawdziwą postać, demona Mread.

„Pieśń Solwejgi”

Odc. 35

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Pieśń Solwejgi” [„Peer Gynt” suita nr 2, op. 55]
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『ソルヴェーグの歌』 [『ペール・ギュント』第2幕作品55]
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Soruvēgu no uta” [“Pēru Gyunto” dai-2-maku, sakuhin 55]
Tytuł norweski:
“Solveigs Sang” [“Peer Gynt” suite no. 2, op. 55]
Kompozycja:
Edvard Hagerup Grieg

Utwór ów grał podczas sceny ze śmiercią Zoisite.

„Presto”

Odc. 35, 44

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Presto (Porywczy okres letni)” [„Cztery pory roku” koncert nr 2 g-moll „Lato”]
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『プレスト(夏の嵐)』 [『四季』協奏曲第2番ト短調「夏」]
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Puresuto (Natsu no arashi)” [“Shiki” kyōsōkyoku dai-2-ban to-tanchō “Natsu”]
Tytuł włoski:
“Presto (Tempo impetuoso d’Estate)” [“Le quattro stagioni” no. 2 in Sol minore “L’Estate”]
Kompozycja:
Antonio Lucio Vivaldi

Utwór pojawił się we fragmentach, opowiadających o ataku na Srebrne Millenium i śmierci Królowej Serenity.

„Dzień gniewu”

Odc. 39

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Dzień gniewu” [„Requiem”]
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『ディエス・イーレ(怒りの日)』 [『レクイエム』]
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Diesu īre (Ikari no hi)” [“Rekuiemu”]
Tytuł łaciński:
“Diēs īrae” [“Requiem”]
Kompozycja:
Giuseppe Fortunino Francesco Verdi

Utwór posłużył jako tło od razu po scenie z przemianą Janelyn i Mishy w demony.

„Dzień gniewu”

Odc. 44

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Dzień gniewu” [„Requiem” d-moll (KV 626)]
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『ディエス・イーレ(怒りの日)』 [『レクイエム』ニ短調(KV626)]
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Diesu īre (Ikari no hi)” [“Rekuiemu” ni-tanchō (KV 626)]
Tytuł łaciński:
“Diēs īrae” [“Requiem” d-moll (KV 626)]
Kompozycja:
Wolfgang Amadeusz Mozart

Melodia była grana podczas sceny pokazującej bal w księżycowym pałacu.

„Marsz weselny”

Odc. 77

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Marsz weselny” [„Lohengrin”]
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『婚礼の合唱』 [『ローエングリン』]
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Konrei no gasshō” [“Rōengurin”]
Tytuł niemiecki:
“Hochzeitsmarsch” [“Lohengrin”]
Kompozycja:
Wilhelm Richard Wagner

Utwór grał podczas snu, w którym Usagi widzi swój ślub z Mamoru.

„Menuet”

Odc. 93, 108

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Menuet” z kwintetu smyczkowego E-dur op. 11, nr 5 (G 275)
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『メヌエット』弦楽5重奏曲第2楽章ホ長調(G275)
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Menuetto” gengaku 5-jū sōkyoku dai-2-gakushō ho-chōchō (G 275)
Tytuł włoski:
“Minuetto” dal quintetto in Mi maggiore op. 11, no. 5 (G 275)
Kompozycja:
Luigi Boccherini

W odc. 93 utwór ów grał w tle podczas sceny, w której Usagi niechcący rozrzuca swoje spalone ciastka na stole w mieszkaniu Mamoru. Natomiast w odc. 108 utwór wykonywały Haruka (fortepian) i Michiru (skrzypce) podczas balu u Edwardsa.

„Cierpienia …” i Radość miłości”

Odc. 93

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Cierpienia miłości”, „Radość miłości”
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『愛の悲しみ』、『愛の喜び』
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Ai no kanashimi”, “Ai no yorokobi”
Tytuł niemiecki:
“Liebesleid”, “Liebesfreud”
Kompozycja:
Fritz Kreisler

Oba utwory Michiru wykonywała na skrzypcach w początkowej scenie odcinka.

„Sarabanda”

Odc. 110

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Sarabanda”
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『サラバンド』
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Sarabando”
Tytuł niemiecki:
“Sarabande”
Kompozycja:
Jerzy Fryderyk Händel

Melodia grająca przy scenie na początku odcinka, w której Haruka i Michiru trzymają się za ręce, prawdopodobnie jest reinterpretacją „Sarabandy” Jerzego Fryderyka Händla.

„Toccata i fuga”

Odc. 111

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Toccata i fuga” d-moll (BWV 565)
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『トッカータとフーガ』ニ短調(BWV565)
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Tokkāta to fūga” ni-tanchō (BWV 565)
Tytuł niemiecki:
“Toccata und Fuge” in d-Moll (BWV 565)
Kompozycja:
Johann Sebastian Bach

Utwór ów „wykonywała” Eudial na organach w Morskiej Katedrze. (W istocie puszczała nagranie w magnetofonie i udawała, że gra na organach.)

„Adagio i fuga”

Odc. 123

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Adagio i fuga” c-moll (KV 546)
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『アダージョとフーガ』ハ短調(KV546)
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Adājo to fūga” ha-tanchō (KV 546)
Tytuł niemiecki:
“Adagio und Fuge” in c-Moll (KV 546)
Kompozycja:
Wolfgang Amadeusz Mozart

Utwór ów grał podczas sceny, w której Cyprine i Ptilol wzywały uczniów Akademii Nieskończoności do gmachu szkoły, by ukraść ich kryształy serc.

„Marsz żałobny”

Odc. 181

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Marsz żałobny” [„Sonata fortepianowa” b-moll nr 2, op. 35]
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『葬送行進曲』 [『ピアノソナタ』第2番第変ロ短調作品35]
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Sōsō kōshinkyoku” [“Piano sonata” dai-2-ban hen-ro-tanchō sakuhin 35]
Tytuł francuski:
«Marche funèbre» [«La Sonate pour piano» n° 2 en si bémol mineur op. 35]
Kompozycja:
Fryderyk Franciszek Chopin

Utwór ów grał podczas scenki, w której Żelazna Mysz dostała telefon od Galaxii.

„Oda do radości”

Odc. 181

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Oda do radości” [„IX Symfonia” d-moll op. 125]
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『歓喜の歌』 [『交響曲第9番』ニ短調作品125]
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Kanki no uta” [“Kōkyōkyoku dai-9-ban” ni-tanchō sakuhin 125]
Tytuł niemiecki:
“Ode an die Freude” [“Sinfonie Nr. 9” d-moll op. 125]
Kompozycja:
Ludwig van Beethoven

Utwór ów grał podczas scenki, w której Żelazna Mysz, spoglądając na afiszę wspólnego koncertu Michiru i Trzech Gwiazd, znalazła nową ofiarę.

„Preludium”

(Odc. różne)

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Preludium” C-dur (BWV 846) [„Dobrze nastrojony klawesyn”]
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『前奏曲』ニ短調(BWV846) [平均律クラヴィーア曲集]
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Zensōkyoku” ni-chōchō (BWV 846) [“Heikinritsu kuravīa kyokushū”]
Tytuł niemiecki:
“Präludium” in C-Dur (BWV 846) [“Das Wohltemperirte Clavier”]
Kompozycja:
Johann Sebastian Bach

Utwór ów występuje w różnych odcinkach piątej serii. Został także dołączony do albumów „Sailor Stars Collection Vol. 2” (ścieżka 15) i „Memorial Music Box Disc 7” (ścieżka 22) jako utwór o nazwie 『究極の愛』 “Kyūkyoku no ai”.

Wykaz utworów w serii live-action

實寫に於ける樂曲

„Requiem”

(Odc. różne)

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Requiem” d-moll (KV 626)
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『レクイエム』ニ短調(KV626)
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Rekuiemu” ni-tanchō (KV 626)
Tytuł łaciński:
“Requiem” d-moll (KV 626)
Kompozycja:
Wolfgang Amadeusz Mozart

Utwór Zoisite, zatytułowany 『プリンセス・レクイエム』 “Purinsesu rekuiemu”, pochodzi z „Requiemu” W. A. Mozarta. Ponieważ „Requiem” jest bardzo długi, w różnych odcinkach zostały wykorzystane różne fragmenty.

„Fantazja-Impromptu”

(Odc. różne)

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Fantazja-Impromptu” cis-moll op. 66
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『幻想即興曲』嬰ハ短調作品66
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Gensō-sokkyōkyoku” ei-ha-tanchō sakuhin 66
Tytuł francuski:
«Fantaisie-Impromptu» en do dièse mineur op. 66
Kompozycja:
Fryderyk Franciszek Chopin

Jeden z utworów często grywanych przez Zoisite.

„Etiuda”

(Odc. różne)

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Etiuda” E-dur op. 10, nr 3
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『練習曲』作品10第3番ホ長調
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Renshūkyoku” sakuhin 10 dai-3-ban ho-chōchō
Tytuł francuski:
«Étude» en mi majeur op. 10, n° 3
Kompozycja:
Fryderyk Franciszek Chopin

Melodię tę słychać było podczas sceny ze śmiercią Zoisite.

„Sonata Księżycowa”

(Odc. różne)

Posłuchaj
Tytuł polski:
„Sonata Księżycowa” = Sonata fortepianowa nr 14 cis-moll op. 27 nr 2 „Quasi una fantasia”
Tytuł japoński [kanji-kana]:
『月光ソナタ』=ピアノソナタ第14番嬰ハ短調作品27の2『幻想曲風に』
Tytuł japoński [rōmaji]:
“Gekkō sonata” = Piano sonata dai-14-ban ei-ha-tanchō sakuhin 27 no 2 “Gensōkyoku fū ni”
Tytuł niemiecki:
Klaviersonate Nr. 14 op. 27 Nr. 2 in cis-moll “Quasi una Fantasia”
Kompozycja:
Ludwig van Beethoven

Utwór ów grany był przez Zoisite i służył do komunikowania się z Mamoru.

Źródła

Autor

  • 渾沌の天使 Kaosu no Tenshi (opracowanie, tłumaczenie, korekta)