Czarodziejka z Księżyca S: Kołowrotki

セーラームーンS くるっくりん

Ekran tytułowy

Tytuł japoński [kanji-kana]:
美少女戦士セーラームーンS くるっくりん
Tytuł japoński [rōmaji]:
Bishōjo Senshi Sērā Mūn S: Kurukkurin
Tytuł angielski:
Pretty Soldier Sailor Moon S: Spinning Wheels
Tytuł polski:
Piękna Wojowniczka Czarodziejka z Księżyca S: Kołowrotki
Wytwórca:
株式会社トムクリエイト Kabushiki-gaisha Tomu Kurieito (TOM CREATE Co., Ltd)
Sprzedawca:
株式会社バンダイ Kabushiki-gaisha Bandai (Bandai Co., Ltd)
Data wydania:
24 lutego 1995 r.
Gatunek:
gra logiczna
Platforma sprzętowa:
Super Famicom (Super Nintendō Entertainment System)
Nośnik:
5-megabitowa kaseta
Metoda wejścia (rodzaj sterowania):
kontroler Super Famicom
Liczba graczy:
1–2 graczy
月野 うさぎ (セーラームーン)
Tsukino Usagi (Czarodziejka z Księżyca)
三石 琴乃
Mitsuishi Kotono
水野 亜美 (セーラーマーキュリー)
Mizuno Ami (Czarodziejka z Merkurego)
久川 綾
Hisakawa Aya
火野 レイ (セーラーマーズ)
Hino Rei (Czarodziejka z Marsa)
富沢 美智恵
Tomizawa Michie
木野 まこと (セーラージュピター)
Kino Makoto (Czarodziejka z Jowisza)
篠原 恵美
Shinohara Emi
愛野 美奈子 (セーラーヴィーナス)
Aino Minako (Czarodziejka z Wenus)
深見 梨加
Fukami Rika
天王 はるか (セーラーウラヌス)
Ten’ō Haruka (Czarodziejka z Urana)
緒方 恵美
Ogata Megumi
海王 みちる (セーラーネプチューン)
Kaiō Michiru (Czarodziejka z Neptuna)
勝生 真沙子
Katsuki Masako
冥王 せつな (セーラープルート)
Meiō Setsuna (Czarodziejka z Plutona)
川島 千代子
Kawashima Chiyoko
土萠 ほたる (セーラーサターン)
Tomoe Hotaru (Czarodziejka z Saturna)
皆口 裕子
Minaguchi Yūko
ちびうさ (セーラーちびムーン)
Chibi-Usa (Mała Czarodziejka z Księżyca)
荒木 香恵
Araki Kae
地場衛 (タキシード仮面)
Chiba Mamoru (Maska Tuxedo)
古谷 徹
Furuya Tōru

Jest to gra z gatunku gier logicznych, w której występują postaci z trzeciej serii anime w wersji „chibi”. Podczas rozgrywki należy kolejno zmierzyć się z każdą postacią na planszy.

Cel gry

ゲームの目的

Gra polega na odsłanianiu i zbijaniu różnobarwnych serduszek, aby jak najszybciej zdobyć trzy Talizmany [jap. タリスマン Tarisuman; ang. Talisman] znajdujące się między nimi a dołem planszy. Owymi Talizmanami są kolejno: Kosmiczny Miecz (Miecz) [jap. スペース・ソード(剣) Supēsu Sōdo (Tsurugi); ang. Space Sword (Sword)], Zwierciadło Głębokich Wód (Zwierciadło) [jap. ディープ・アクア・ミラー(鏡) Dīpu Akua Mirā (Kagami); ang. Deep Aqua Mirror (Mirror)] oraz Granatowy Klejnot (Klejnot) [jap. ガーネット・オーブ(珠) Gānetto Ōbu (Tama); ang. Garnet Orb (Gem)]. W połączeniu tworzą Św. Graal [jap. 聖杯 Seihai; ang. Holy Grail].

Kosmiczny Miecz (Miecz) Zwierciadło Głębokich Wód (Zwierciadło) Granatowy Klejnot (Klejnot)

Św. Graal

Przeciwnik (człowiek bądź komputer) na swojej części planszy stara się osiągnąć tenże sam cel. Innymi słowy, ten, kto pierwszy uzbiera wszystkie trzy Talizmany, wygrywa partię.

Tryby gry

ゲームモード

Ekran menu

Po uruchomieniu gry i wciśnięciu Start na ekranie tytułowym [jap. タイトル画面 taitoru gamen] pojawia się ekran wyboru trybów gry [jap. ゲームモード選択画面 gēmu mōdo sentaku gamen], a mówiąc prościej — menu. Do poruszania się pomiędzy czterema dostępnymi opcjami służą klawisze strzałkowe, natomiast aby wybrać którąś z nich, należy ustawić kursor obok niej i wcisnąć przycisk Start. System menu w niniejszej grze jest w miarę prostolinijny i łatwo się w nim połapać nawet nie znając jęz. japońskiego. Niemniej jednak poniżej znajduje się tabela z rozpisem każdej pozycji menu.

Gra dla 1 osoby

Ekran postaci

  • ひとりであそぶ
  • 1P Game

Odpowiada tzw. Story Mode w innych grach. W trybie tym należy walczyć sukcesywnie ze wszystkimi postaciami kontrolowanymi przez komputer, aby przejść całą grę.

Kliknięcie tej opcji prowadzi do ekranu wyboru postaci [jap. キャラクター選択画面 kyarakutā sentaku gamen], gdzie możemy podjąć decyzję, którą z Wojowniczek (lub Tuxedo) będziemy grać. Komputer wybiera swoją postać automatycznie.

Gra dla 2 osób

Ekran ustawienia poziomu gry

  • ふたりであそぶ
  • 2P Game

Odpowiada tzw. Versus Mode w innych grach. W trybie tym dwójka graczy walczy przeciwko sobie.

Kliknięcie tej opcji prowadzi do ekranu wyboru postaci [jap. キャラクター選択画面 kyarakutā sentaku gamen], gdzie każdy gracz może podjąć decyzję, którą z Wojowniczek (lub Tuxedo) będzie grać.

Natychmiast po dokonaniu wyboru postaci przez obydwu graczy przechodzi się do ekranu ustawienia poziomu trudności gry [jap. ゲームレベル設定画面 gēmu reberu settei gamen]. Ciekawostką jest to, że każdy gracz wybiera go indywidualnie. W ten sposób równoważą się szanse mniej doświadczonych graczy w starciu z bardziej zaawansowanym przeciwnikiem. Poziomy trudności są takie same jak w przypadku trybu gry z komputerem. Wymienione w opisie menu opcyj.

Opcje

Ekran opcyj

  • おぷしょん
  • Options

Pozwalają na zmianę różnych ustawień gry. Do poruszania się pomiędzy opcjami służą klawisze strzałkowe, natomiast aby powrócić do menu głównego, należy wcisnąć przycisk Start. Dostępne są następujące opcje:

  • キー入力 Kī nyūryoku [pol. Wejście klawiszowe; ang. Key Input] — pozwala zmienić klawisz, za pomocą którego eliminuje się serca bądź aktywuje przedmioty. Do wyboru dane są klawisze: B (domyślny), A, X oraz Y. Gracze opcję tę ustawiają niezależnie od siebie.
  • カーソル Kāsoru [pol. Kursor; ang. Cursor] — przełącza pomiędzy Luną-P (domyślną dla gracza nr 1) a Artemisem-P (domyślnym dla gracza nr 2). Gracze opcję tę ustawiają niezależnie od siebie.
  • ゲームレベル Gēmu reberu [pol. Poziom gry; ang. Game Level] — pozwala wybrać ogólny poziom trudności gry. Im wyższy poziom, tym bardziej różnorodne pod względem koloru są serduszka i, co za tym idzie, są trudniejsze do zbicia. Dostępne poziomy:
    • やさしい Yasashii [pol. Łatwy; ang. Easy] — zawiera serca 3 kolorów (czerwone, niebieskie, żółte);
    • ふつう Futsū [pol. Zwyczajny; ang. Normal] — zawiera serca 4 kolorów (czerwone, niebieskie, żółte, zielone), domyślny;
    • むずかしい Muzukashii [pol. Trudny; ang. Difficult] — zawiera serca 5 kolorów (czerwone, niebieskie, żółte, zielone, pomarańczowe);
  • エリアモード Eria mōdo [pol. Tryb planszy; ang. Area Mode] — przełącza pomiędzy dwoma trybami planszy, tj. sposobami wpływania na część planszy przeciwnika:
    • 一体型 Ittai-gata [pol. Model scalony; ang. Integrated Model] — podczas eliminacji grupy serduszek o określonej barwie na własnym polu, przyległe po stronie przeciwnika serduszka o tej samej barwie również znikają (naturalnie, swoim kursorem nie da się wyjść poza linię graniczną); ponadto, zaktywizowana Złota Strzała może przechodzić równie swobodnie przez pole przeciwnika.
    • 分離型 Bunri-gata [pol. Model rozdzielony; ang. Separated Model] — eliminacja serduszek oraz działanie Złotej Strzały jest ograniczone tylko do własnej części planszy.

    Wybór jakiejkolwiek opcji nie wpływa na ruchy kursora — pozostają one zawsze ograniczone do swojej własnej planszy.

  • おんがく Ongaku [pol. Muzyka; ang. Music] — zarządza słyszalnością muzyki podczas gry; do testowania służy przycisk B.
  • おんせい Onsei [pol. Głos; ang. Voice] — zarządza słyszalnością głosów postaci podczas gry; do testowania służy przycisk B.
  • ステレオ/モノラル Sutereo / monoraru [ang. Stereo/Monoaural, pol. Stereo/Mono] — zmienia tryb dźwięku.

Wznowienie

Ekran wprowadzenia hasła

  • つづきから
  • Continuation

Jest to system hasłowy pozwalający wznowić grę w momencie, w którym została ona przerwana z powodu przegranej rundy. Kod, który należy wpisać, jest podawany właśnie w chwili przerwania gry i należy go zapamiętać, w przeciwnym wypadku trzeba będzie grać od samego początku. Aby powrócić do menu głównego, należy wcisnąć przycisk Start. Przycisk ten także służy do potwierdzania wprowadzonego hasła.

Rozgrywka

ゲームプレイ

Plansza

Gra się rozpoczyna po wybraniu postaci przez obu graczy i przejściu na ekran z planszą, w którym owe postaci na początku wygłaszają swoje płomienne przemowy (oczywiście po japońsku) nim się przejdzie do faktycznej rozgrywki.

Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Piłka Luna-P Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Piłka Artemis-P Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce

Tak schematycznie wygląda właśnie ekran rozgrywki. Gracz nr 1 znajduje się po lewej, gracz nr 2 zaś po prawej. Planszę tworzy prostokąt o wymiarach 12×10 (jednostką są serduszka tudzież inne przedmioty, ma się rozumieć), podzielony na dwie połowy pomiędzy graczy. Po rozpoczęciu rozgrywki wszystkie puste serduszka zostają natychmiast odsłonięte (zabarwiając się w jeden z pięciu kolorów — czerwony, niebieski, żółty, zielony oraz pomarańczowy) oraz pojawiają się kursory w formie dwu piłeczek czy kul — Luny-P oraz, nazwijmy umownie, „Artemisa-P”.

Do kontroli przebiegu gry wystarczą tylko przyciski strzałkowe oraz jeszcze dwa klawisze. Strzałek używamy do poruszania owych piłeczek w dowolnie wybranym kierunku („oczywista oczywistość”, nieprawdaż?). Przycisk B służy do różnych czynności, takich jak niszczenie serduszek oraz aktywowanie przedmiotów. Z kolei wciskając Start przechodzi się lub wychodzi z trybu pauzy.

Oswojenie się z grą może zająć pewną ilość czasu, a kiedy tego już się dokona, gra wyda się w miarę łatwa. Wróćmy jednak do planszy, teraz wypełnionej już kolorowymi sercami.

Zielone serce Zielone serce Zielone serce Żółte serce Niebieskie serce Żółte serce Zielone serce Zielone serce Zielone serce Żółte serce Niebieskie serce Żółte serce
Zielone serce Niebieskie serce Żółte serce Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce Zielone serce Niebieskie serce Żółte serce Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce
Zielone serce Zielone serce Żółte serce Czerwone serce Niebieskie serce Czerwone serce Zielone serce Zielone serce Żółte serce Czerwone serce Niebieskie serce Czerwone serce
Niebieskie serce Zielone serce Zielone serce Czerwone serce Żółte serce Czerwone serce Niebieskie serce Zielone serce Zielone serce Czerwone serce Żółte serce Czerwone serce
Niebieskie serce Zielone serce Piłka Luna-P Zielone serce Czerwone serce Niebieskie serce Niebieskie serce Zielone serce Zielone serce Piłka Artemis-P Czerwone serce Niebieskie serce
Czerwone serce Zielone serce Zielone serce Żółte serce Żółte serce Żółte serce Czerwone serce Zielone serce Zielone serce Żółte serce Żółte serce Żółte serce
Niebieskie serce Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce
Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce
Niebieskie serce Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce
Czerwone serce Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce Zielone serce Zielone serce Czerwone serce Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce Zielone serce Zielone serce

Owe śliczne poniekąd serduszka należy eliminować poprzez zbijanie co najmniej dwu tego samego koloru serduszek połączonych ze sobą pionowo, poziomo bądź oboma sposobami naraz (ale nigdy ukośnie). Pustych serduszek bezpośrednio zbić w taki sposób się nie da — należy je najpierw odsłonić. Na miejsce zbitych serduszek spadają pozostałe znajdujące się nad nimi bądź też nowe, jeszcze nie odsłonięte, tudzież same Talizmany (na planszy może istnieć jednocześnie tylko jeden z nich). Talizmany pojawiają się na planszy zawsze w postaci odsłoniętej. Posłużmy się może prostszym przykładem:

Niebieskie serce Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce
Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce

Teraz przesuwamy kursor na prawy dolny róg:

Niebieskie serce Niebieskie serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce
Piłka Luna-P Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce

Oraz wciskamy klawisz B, co powoduje, że wszystkie przyległe niebieskie serca znikają:

Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce
Piłka Luna-P Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce

Puste miejsca zaś wypełniają neutralne serca spadające z góry:

Puste serce Puste serce Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce
Piłka Luna-P Czerwone serce Czerwone serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce

Owe puste serduszka nie dopasowują się z niczym, lecz mogą być wyeliminowane dwoma sposobami. Pierwszym oczywiście jest odsłonięcie ich i zniszczenie już jako serc o konkretnym kolorze. Drugi sposób pozbycia się neutralnych serduszek to wyeliminowanie serduszek położonych nieopodal nich:

Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce Puste serce
Puste serce Niebieskie serce Niebieskie serce Niebieskie serce Puste serce Puste serce
Puste serce Niebieskie serce Piłka Artemis-P Niebieskie serce Puste serce Puste serce

Po wciśnięciu klawiszu B, obszar redukuje się do takiej postaci:

Puste serce Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Puste serce
Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Puste serce
Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Piłka Artemis-P Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Puste serce

Naturalnie puste miejsca zostają wypełnione przedmiotami znajdującymi się powyżej. Sam jednak proces jest podstawą tzw. zbijania łańcuchowego [jap. 連鎖 rensa]. Otóż i przykład:

Żółte serce Żółte serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce Żółte serce
Niebieskie serce Niebieskie serce Żółte serce Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce
Zielone serce Zielone serce Żółte serce Czerwone serce Niebieskie serce Czerwone serce

A teraz przesuńmy kursor na prawy dolny róg:

Żółte serce Żółte serce Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce Żółte serce
Niebieskie serce Niebieskie serce Żółte serce Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce
Piłka Luna-P Zielone serce Żółte serce Czerwone serce Niebieskie serce Czerwone serce

Po wciśnięciu klawiszu B, redukują się zielone serduszka:

Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce Żółte serce
Żółte serce Żółte serce Żółte serce Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce
Piłka Luna-P Niebieskie serce Żółte serce Czerwone serce Niebieskie serce Czerwone serce

Powoduje to, że wszystkie niebieskie serduszka, które można wyeliminować jako blok, spadają na kursor i znikają automatycznie (bez potrzeby ponownego wciśnięcia klawiszu):

Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Żółte serce Żółte serce Niebieskie serce Żółte serce
Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Żółte serce Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce
Piłka Luna-P Żółte serce Żółte serce Czerwone serce Niebieskie serce Czerwone serce

Następnie znika również grupa żółtych serc:

Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Żółte serce Niebieskie serce Żółte serce
Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Czerwone serce Czerwone serce Zielone serce
Piłka Luna-P Pusta przestrzeń Pusta przestrzeń Czerwone serce Niebieskie serce Czerwone serce

Im więcej zbija się grup serc za jednym zamachem, tym więcej linii pustych serduszek się pojawi na dole pola przeciwnika. Każdy potrójny łańcuch powoduje u przeciwnika zapełnienie jednej dolnej linii pustymi serduszkami. Rada. Jeśli Talizman się pojawi na samej górze własnej części planszy, należy mu przetorować drogę do dołu jak najszybciej, jak się tylko da. W przeciwnym wypadku, jeśli przeciwnikowi uda się wielokrotnie zbić wiele grup serduszek, Talizman zostanie przesunięty na powrót do góry i, ku wielkiej rozpaczy, nie pojawi się po zniszczeniu wierszy na własnym polu — należy odczekać, żeby znów nań natrafić.

Przedmioty

アイテム

Oprócz standardowych wielobarwnych serduszek [jap. カラーハート karā hāto; ang. Colour Hearts] tudzież pożądanych Talizmanów, istnieje garść przedmiotów specjalnych, ażeby umilić rozgrywkę sobie bądź zepsuć ją przeciwnikowi (i vice versa). Każda nowa runda (poziom) staje się bardziej skomplikowana poprzez sukcesywne wprowadzanie nowych przedmiotów tudzież zwiększanie częstotliwości wystąpienia tych z poprzednich rund. Mówiąc prościej — im dalej, tym więcej przedmiotów. Poniżej znajduje się wykaz wszystkich możliwych przedmiotów wraz z opisem ich funkcji w grze.

Puste serce

Puste serce

  • クリアハート
  • Clear Heart

Niniejsze serce symbolizuje nieznany przedmiot. Na nie należy stanąć kursorem, ażeby się się odsłoniło. Zastępuje wszystkie inne zbite serca. Może być zniszczone wraz z kolorowym sercem znajdującym się nieopodal.

Czerwone serce

Czerwone serce

  • レッドハート
  • Red Heart

Jedno z kolorowych serc pojawiających się na łatwym, zwyczajnym i trudnym poziomach gry. Nie wykazuje żadnych specjalnych właściwości.

Niebieskie serce

Niebieskie serce

  • ブルーハート
  • Blue Heart

Jedno z kolorowych serc pojawiających się na łatwym, zwyczajnym i trudnym poziomach gry. Nie wykazuje żadnych specjalnych właściwości.

Żółte serce

Żółte serce

  • イエローハート
  • Yellow Heart

Jedno z kolorowych serc pojawiających się na łatwym, zwyczajnym i trudnym poziomach gry. Nie wykazuje żadnych specjalnych właściwości.

Zielone serce

Zielone serce

  • グリーンハート
  • Green Heart

Jedno z kolorowych serc pojawiających się na zwyczajnym i trudnym poziomach gry. Nie wykazuje żadnych specjalnych właściwości.

Pomarańczowe serce

Pomarańczowe serce

  • オレンジハート
  • Orange Heart

Jedno z kolorowych serc pojawiających się na trudnym poziomie gry. Nie wykazuje żadnych specjalnych właściwości.

Piłka Luna-P

Piłka Luna-P

  • ルナPボール
  • Luna-P Ball

Symbolizuje kursor, którym domyślnie porusza się gracz nr 1. Wygląd kursora można zmienić w opcjach.

Piłka Artemis-P

Piłka Artemis-P

  • アルテミスPボール
  • Artemis-P Ball

Symbolizuje kursor, którym porusza się gracz nr 2 (komputer lub inna osoba). Wygląd kursora można zmienić w opcjach.

Księżycowy Sercowy Medalion

Księżycowy Sercowy Medalion

  • ハート・ムーン・コンパクト
  • Heart Moon Compact

Pierwszy specjalny przedmiot, który pojawia się w grze. Aby uaktywnić medalion, należy stanąć na niego i wcisnąć przycisk B. Gdy medalion zmieni swoje kolory na szary, należy wybrać serce o dowolnym kolorze (z wyjątkiem pustego) — wtedy po własnej stronie pola znikają wszystkie inne otwarte serca tegoż koloru. Pożyteczny efekt, zwłaszcza gdy się ma Talizman znajdujący się między kolorystycznie niedopasowanymi sercami. Takoż iście pożyteczny w wypadku użycia tego przedmiotu wraz ze Srebrnym Kryształem i niebieskim sercem. Zaawansowaną taktyką jest zebranie czterech takich medalionów (po jednemu dla każdego koloru) tudzież Srebrnego Kryształu z niebieskim sercem, co w efekcie zlikwiduje wszystkie serca i Talizman będzie mógł natychmiastowo przejść do dolnego wierszu.

Srebrny Kryształ

Srebrny Kryształ

  • 銀水晶
  • Silver Crystal

Kamyczek o różowej barwie, który przy kontakcie z różnego koloru sercami wywołuje przeróżne „cuda” [jap. 奇跡 kiseki], jak to określono w oficjalnym przewodniku do gry. Aby uaktywnić medalion, należy stanąć na niego i wcisnąć przycisk B. Gdy kamień zacznie połyskiwać, należy wybrać serce o określonym kolorze:

  • + Puste serce = nie dzieje się nic;
  • + Czerwone serce = zasłania wszystkie kolorowe serca po stronie przeciwnika (pożyteczne dla spowolnienia go);
  • + Niebieskie serce = odsłania wszystkie neutralne serca po własnej stronie (pożyteczne dla przyśpieszenia siebie);
  • + Żółte serce = likwiduje dolny wiersz na własnym obszarze (pożyteczne dla usuwania jaj dajmonów lub zrzucenia Talizmanu do dolnego wiersza);
  • + Zielone serce = zamienia miejscami wszystkie serca oraz inne przedmioty znajdujące się w kolumnach po obu stronach separatora pól graczy (czyli gracz nr 1 dostaje to, co miał gracz nr 2 i odwrotnie, ale tylko w obrębie kolumn bezpośrednio dotykających linię graniczną) (pożyteczne, gdy się chce przeciwnikowi oddać swoje dajmony lub przywłaszczyć jego Talizman);
  • + Pomarańczowe serce = powoduje u przeciwnika utratę kontroli nad swoim kursorem (pożyteczne do zmieszania go).

Jeśli w trakcie pojedynku wciśnie się Start, to na ekranie pojawi się objaśnienie kombinacyj.

Księżycowe Sercowe Berło

Księżycowe Sercowe Berło

  • ハート・ムーン・ロッド
  • Heart Moon Rod

Jeden z pierwszych przedmiotów, które pojawiają się w ciągu gry. Uaktywnione berło uruchamia specjalny atak danej Wojowniczki (lista wszystkich czarów znajduje się poniżej). Atak ów może wyrządzić szkody na polu przeciwnika bądź zniszczyć dajmony na własnym obszarze. Jeśli na swoim polu mamy takowe jaja, to atak zawsze zostaje zużyty na ich usunięcie i pomija pole przeciwnika. W przypadku Czarodziejek z Merkurego i Neptuna ich ataki jednocześnie potrafią zlikwidować dajmony oraz zaszkodzić przeciwnikowi.

Złota strzała

Złota strzała skierowana ku górze Złota strzała skierowana ku dołowi

  • ゴールデン・アロー
  • Golden Arrow

Strzała niszczy wszelkie przedmioty we wskazanym przez nią kierunku. Dajmony i Talizmany są na nią odporne i strzała się zatrzymuje w miejscu, w którym natrafia na jeden z tych obiektów. Strzała się przydaje do likwidowania niepotrzebnych serduszek na własnym polu bądź specjalnych przedmiotów na polu przeciwnika. Również potrafi zniszczyć jaja dajmonów, zanim się jeszcze nie uaktywniły.

Parasol

Parasol

  • パラソル
  • Parasol

Parasole wytwarzane są podczas ataku Małej Czarodziejki z Księżyca na pole przeciwnika. Zamrażają punkt na polu, nie pozwalając serduszkom spadać poniżej go. Może być zniszczony przy pomocy strzały.

Jajo dajmona

Jajo dajmona

  • ダイモーンの卵
  • Daimon Egg

Jak sama nazwa wskasuje, jest to przedmiot, z którego czasie wykluwa się dajmon. Jajo może być zniszczone strzałą, przemienione na powrót w neutralne serce lub zsunięte z planszy. Po upłynięciu pewnego czasu jednak zaczyna drgać, zwiastując rychłe pojawienie się dajmona, dlatego, jeśli się chce tego uniknąć, należy szybko przesunąć serca pod nim bądź zlikwidować jajo, o ile to jest możliwe. Przesuwanie serc znajdujących się poniżej jaja zwycięża trochę czasu i powoduje, że przestają one drgać, ale tylko na kilka sekund.

Dajmon

Dajmon

  • ダイモーン
  • Daimon

Czarna postać o świecących ślipiach, przypominająca trochę opętanego profesora Tomoe, która posiada niezwykle irytującą właściwość samounicestwienia się wraz z Talizmanem przy kontakcie z nim. Dajmon nie może być zniszczony przy pomocy strzały. Jeśli znajduje się na dole planszy, a została użyta kombinacja Srebrnego Kryształu i żółtego serca, NIE spadnie z ekranu. Dajmon nie może być także na powrót zmieniony w puste serce. Jedynym sposobem pozbycia się tych wstrętnych stworków jest poświęcenie własnego Talizmanu bądź użycie różdżki aktywującej czar Wojowniczki.

Kosmiczny Miecz (Miecz)

Kosmiczny Miecz (Miecz)

  • スペース・ソード(剣)
  • Space Sword (Sword)

Jeden z trzech talizmanów, które powodują przejście do następnego poziomu. Przynależy do Czarodziejki z Urana.

Zwierciadło Głębokich Wód (Zwierciadło)

Zwierciadło Głębokich Wód (Zwierciadło)

  • ディープ・アクア・ミラー(鏡)
  • Deep Aqua Mirror (Mirror)

Jeden z trzech talizmanów, które powodują przejście do następnego poziomu. Przynależy do Czarodziejki z Neptuna.

Granatowy Klejnot (Klejnot)

Granatowy Klejnot (Klejnot)

  • ガーネット・オーブ(珠)
  • Garnet Orb (Gem)

Jeden z trzech talizmanów, które powodują przejście do następnego poziomu. Przynależy do Czarodziejki z Plutona.

Ataki specjalne

必殺技

Początkowo w grze dostępnych jest dziesięć postaci: Księżyc, Mars, Merkury, Wenus, Jowisz, Uran, Neptun, Pluton, Mały Księżyc oraz Tuxedo. Spełniwszy pewne warunki, gracz może także odblokować jeszcze dwie postaci: Super Księżyca i Saturna. Każda z niniejszych postaci posiada tylko dla niej charakterystyczne czary, więc należy także rozważyć wybór, bo od niego może wiele zależeć.

Czarodziejka z Księżyca

セーラームーン Sailor Moon

Księżycowy Atak Spirali Serc

Czarodziejka z Księżyca

  • ムーン・スパイラル・ハート・アタック
  • Moon Spiral Heart Attack

Atak ten tworzy różowe serce o polu 3×3 w losowym miejscu po stronie przeciwnika, które usuwa wszelkie przedmioty pod nim, włącznie z Talizmanami. Jeśli po stronie Czarodziejki z Księżyca znajduje się jedno lub więcej jaj dajmona, atak w tym wypadku zniszczy je, a strony przeciwnika nie tknie. Pożyteczny atak, zwłaszcza jeśli się posiada wiele różdżek. Im więcej ich jest, tym większe szanse przyłapania Talizmanu. Ów czar może mieć także ujemne skutki, ponieważ równie dobrze może przetorować drogę Talizmanowi przeciwnika.

Duszek Księżyca: wygląd domyślny Duszek Księżyca: unik Duszek Księżyca: skok Duszek Księżyca: przegrana Duszek Księżyca: szok Duszek Księżyca: atak specjalny Duszek Księżyca: uderzenie Duszek Księżyca: zażenowanie Duszek Księżyca: wygrana

Czarodziejka z Merkurego

セーラーマーキュリー Sailor Mercury

Błyszcząca Wodna Iluzja

Czarodziejka z Merkurego

  • シャイン・アクア・イリュージョン
  • Shine Aqua Illusion

Wysyła strumień wody na pole przeciwnika, zamrażając wszystkie neutralne serduszka, tym samym blokując ich odkrywanie na kilka sekund i zmuszając do pracy tylko z już otwartymi sercami. Atak także niszczy jaja dajmona, jeśli takowe są na własnym polu. Całkiem pożyteczny czar jeśli chodzi o spowolnienie przeciwnika, jednakże ma jedną wadę. Otóż, jeśli przeciwnik ma Srebrny Kryształ i już odwrócone niebieskie serduszko, nadal ma możliwość odsłonięcia wszystkich pozostałych serca.

Duszek Merkurego: wygląd domyślny Duszek Merkurego: unik Duszek Merkurego: skok Duszek Merkurego: przegrana Duszek Merkurego: szok Duszek Merkurego: atak specjalny Duszek Merkurego: uderzenie Duszek Merkurego: zażenowanie Duszek Merkurego: wygrana

Czarodziejka z Marsa

セーラーマーズ Sailor Mars

Płonąca Mandala

Czarodziejka z Marsa

  • バーニング・マンダラー
  • Burning Mandala

Wysyła 9 kul ognia, które trafiają w dowolne miejsca po stronie przeciwnika i wypalają wszystko, do czego dotkną, włącznie z Talizmanami. Jeśli na polu Czarodziejki z Marsa są jaja dajmona, atak porazi je, a pole przeciwnika zostawi nietknięte. W późniejszych rundach maleje prawdopodobieństwo, iż ów atak wypali Talizmany przeciwnika, jednakże są większe szanse natrafienia na specjalne przedmioty. Czar także może wypalić drogę Talizmanowi przeciwnika.

Duszek Marsa: wygląd domyślny Duszek Marsa: unik Duszek Marsa: skok Duszek Marsa: przegrana Duszek Marsa: szok Duszek Marsa: atak specjalny Duszek Marsa: uderzenie Duszek Marsa: zażenowanie Duszek Marsa: wygrana

Czarodziejka z Jowisza

セーラージュピター Sailor Jupiter

Iskrzące Szerokie Napięcie

Czarodziejka z Jowisza

  • スパークリング・ワイド・プレッシャー
  • Sparkling Wide Pressure

Wysyła strumień elektryczny na pole przeciwnika, tym sposobem blokując 4–10 neutralnych serduszek przed odkryciem. Porażone serca nie mogą być także zniszczone, póki nie zniknie pole elektryczne wokół nich. Jeśli na polu Czarodziejki z Jowisza znajdują się jaja dajmona, to błyskawice porażą właśnie je. Atak nie jest warty uwagi. Pomimo faktu, iż wprawi gracza w irytację, gdy ten nie będzie mógł otworzyć serduszek, to nie wpływa on znacząco na przebieg gry.

Duszek Jowisza: wygląd domyślny Duszek Jowisza: unik Duszek Jowisza: skok Duszek Jowisza: przegrana Duszek Jowisza: szok Duszek Jowisza: atak specjalny Duszek Jowisza: uderzenie Duszek Jowisza: zażenowanie Duszek Jowisza: wygrana

Czarodziejka z Wenus

セーラーヴィーナス Sailor Venus

Wenusjański Łańcuch Miłości

Czarodziejka z Wenus

  • ヴィーナス・ラブミー・チェーン
  • Venus Love-Me Chain

Wysyła serduszka, które eliminują wszystkie specjalne obiekty na polu przeciwnika. Atak także niszczy jaja dajmona, jeśli takowe są na własnym polu. W miarę dobry czar, jako że nieco spowalnia ataki przeciwnika, a to może się okazać niezwykle przydatne, jeśli się gra przeciwko postaciom o naprawdę irytujących atakach, takich jak Mały Księżyc. Łącząc ten atak ze Srebrnym Kryształem można być pewnym zniszczenia Talizmanu przeciwnika.

Duszek Wenus: wygląd domyślny Duszek Wenus: unik Duszek Wenus: skok Duszek Wenus: przegrana Duszek Wenus: szok Duszek Wenus: atak specjalny Duszek Wenus: uderzenie Duszek Wenus: zażenowanie Duszek Wenus: wygrana

Czarodziejka z Urana

セーラーウラヌス Sailor Uranus

Trzęsienie Świata

Czarodziejka z Urana

  • ワールド・シェイキング
  • World Shaking

Wysyła żółtą kulę z pierścieniem, która eliminuje jedną losowo wybraną kolumnę po stronie przeciwnika tudzież na jakiś czas odwleka pojawienie się nowych serduszek w porażonej kolumnie. Oczywiście kolumny oddzielone pustą przestrzenią nie mogą się łączyć, co redukuje opcje ruchu przeciwnika. Atak także niszczy jaja dajmona, jeśli takowe są na własnym polu. Całkiem dobry ruch, zwłaszcza jeśli w przybytku szczęścia porazi się kolumnę z Talizmanem.

Duszek Urana: wygląd domyślny Duszek Urana: unik Duszek Urana: skok Duszek Urana: przegrana Duszek Urana: szok Duszek Urana: atak specjalny Duszek Urana: uderzenie Duszek Urana: zażenowanie Duszek Urana: wygrana

Czarodziejka z Neptuna

セーラーネプチューン Sailor Neptune

Głębokie Zanurzenie

Czarodziejka z Neptuna

  • ディープ・サブマージ
  • Deep Submerge

Przez jakiś czas zapobiega pojawieniu się nowych serduszek w miarę jak przeciwnik niszczy już istniejące. Jak i pozostałe ataki także ma moc eliminacji jaj dajmonów na własnym polu, tyle że może jednocześnie wyrządzić szkodę przeciwnikowi. Niezwykle irytujący czar, ponieważ przeciwnik zmuszony jest odczekać, zanim spadną nowe obiekty. Inteligentną strategią jest także odnalezienie Srebrnego Kryształu na własnym polu, aby móc odsłonić u siebie wszystkie neutralne serduszka, po czym użyć na przeciwniku owego ataku. Pewną wadą czaru Czarodziejki z Neptuna jest to, iż po skończeniu jego działania, Talizman może upaść na niżej położone wiersze planszy.

Duszek Neptuna: wygląd domyślny Duszek Neptuna: unik Duszek Neptuna: skok Duszek Neptuna: przegrana Duszek Neptuna: szok Duszek Neptuna: atak specjalny Duszek Neptuna: uderzenie Duszek Neptuna: zażenowanie Duszek Neptuna: wygrana

Czarodziejka z Plutona

セーラープルート Sailor Pluto

Śmiertelny Krzyk

Czarodziejka z Plutona

  • デッド・スクリーム
  • Dead Scream

Przesuwa separator pól w stronę przeciwnika, tym samym wchłaniając do własnego obszaru jedną kolumnę. Oczywiście to także zmniejsza liczbę kolumn, które może kontrolować przeciwnik. Również może likwidować jaja dajmonów, jeśli takowe istnieją po stronie Czarodziejki z Plutona. Sam czar nie jest specjalnie użyteczny od strony ofensywnej, chyba że w przywłaszczonej kolumnie znajdzie się ciekawy przedmiot. Jedyną rzeczą, która nie przejdzie pod własność, są, niestety (albo i „stety”), Talizmany. Jedyny efekt, jaki się osiągnie, jest anihilacja owego Talizmanu. Jeśli zaś Talizman pojawi się w owej przywłaszczonej kolumnie, to istnieje niewielkie prawdopodobieństwo przesunięcia go na sam dół planszy, zanim separator powróci na swoje domyślne miejsce.

Duszek Plutona: wygląd domyślny Duszek Plutona: unik Duszek Plutona: skok Duszek Plutona: przegrana Duszek Plutona: szok Duszek Plutona: atak specjalny Duszek Plutona: uderzenie Duszek Plutona: zażenowanie Duszek Plutona: wygrana

Czarodziejka z Saturna

セーラーサターン Sailor Saturn

Glewia Ciszy

Czarodziejka z Saturna

  • サイレンス・グレイブ
  • Silence Glaive

Wytwarza mgłę po stronie przeciwnika, zamieniając 3 jego losowe serca w jaja dajmonów. Niezwykle złośliwy i okrutny czar. Jeśli na własnym polu są jaja dajmona, atak porazi je, zamiast wytworzyć nowe na polu przeciwnika. Warto nadmienić też to, iż na początku gry atak Saturna daje niezwykła przewagę, jako że różdżki się pojawią się wcześniej niż jaja.

Duszek Saturna: wygląd domyślny Duszek Saturna: unik Duszek Saturna: skok Duszek Saturna: przegrana Duszek Saturna: szok Duszek Saturna: atak specjalny Duszek Saturna: uderzenie Duszek Saturna: zażenowanie Duszek Saturna: wygrana

Mała Czarodziejka z Księżyca

セーラーちびムーン Sailor Chibi-Moon

Atak Różowych Cukrowych Serc

Mała Czarodziejka z Księżyca

  • ピンクシュガー・ハート・アタック
  • Pink Sugar Heart Attack

Uniemożliwia specjalny atak przeciwnika, jednakże czar zasługuje na umieszczenie go w półce naprawdę, ale to naprawdę, denerwujących ataków, ponieważ okazjonalnie w dowolnym miejscu na polu przeciwnika ustawia różowy parasol, który nie przepuszcza serduszek. Parasole istnieją na polu póty, póki nie są zsunięte z obszaru, zniszczone przez strzały bądź przemienione na powrót w puste serca przez Małą Czarodziejkę z Księżyca. O ile jeden parasol może wywołać lekką irytację, to większa ich ilość prowadzi do katastrofalnej wręcz sytuacji. Czar także jest zdolny do niszczenia jaj dajmonów na własnym polu. Dzięki swojemu ruchowi Mały Księżyc jest godną polecenia postacią, zwłaszcza we wcześniejszych rundach, kiedy strzały się jeszcze nie pojawiają. Nawet wtedy, gdy takowe się zaczynają pojawiać, nie zawsze ma się to szczęście natrafić na tę, która by była skierowana w potrzebnym kierunku.

Duszek Małego Księżyca: wygląd domyślny Duszek Małego Księżyca: unik Duszek Małego Księżyca: skok Duszek Małego Księżyca: przegrana Duszek Małego Księżyca: szok Duszek Małego Księżyca: atak specjalny Duszek Małego Księżyca: uderzenie Duszek Małego Księżyca: zażenowanie Duszek Małego Księżyca: wygrana

Maska Tuxedo

タキシード仮面 Tuxedo Mask

[Rzut czerwoną różą]

Maska Tuxedo

  • [赤バラ投げ]
  • [Red rose throw]

Kolejny niemożebnie irytujący ruch. Tuxedo rzuca deszczem róż, po czym wskakuje na środek obszaru przeciwnika, tym samym blokując widoczność planszy. Kiedy już zrobi łaskę i ruszy swoje cztery litery z powrotem na swoje miejsce, żaden z graczy nie może wykonać wtedy żadnego ruchu, co także jest denerwujące. Tak czy siak, jak się ma dobrą pamięć, to da się w miarę znośnie przetrwać ten atak, zwłaszcza, iż można także dostrzec fragmenty pola, jako że nasz obstruktor nie do końca je zasłania. Gracz-komputer z kolei będzie unikać owego zasłoniętego obszaru. Róże Tuxedo także mają zdolność niszczenia jaj dajmonów na własnej części planszy.

Duszek Tuxedo: wygląd domyślny Duszek Tuxedo: unik Duszek Tuxedo: skok Duszek Tuxedo: przegrana Duszek Tuxedo: szok Duszek Tuxedo: atak specjalny Duszek Tuxedo: uderzenie Duszek Tuxedo: zażenowanie Duszek Tuxedo: wygrana

Super Czarodziejka z Księżyca

スーパーセーラームーン Super Sailor Moon

Rozdarcie Tęczowego Księżycowego Serca

Super Czarodziejka z Księżyca

  • レインボー・ムーン・ハート・エイク
  • Rainbow Moon Heart Ache

Ulepszona wersja ataku Czarodziejki z Księżyca. Funkcjonuje tak samo, tyle że tworzy tęczowe serce o powierzchni 4×4. Oczywiście także ma moc niszczenia jaj dajmonów po stronie Super Czarodziejki z Księżyca.

Wartym zauważenia faktem jest też to, iż podczas walki z daną postacią, zmienia się także tło znajdujące się pod polem do gry. Istnieją cztery rodzaje takich teł: podczas gry z Innerkami, z Małym Księżycem, z Tuxedo oraz z Outerkami. Wyglądają następująco:

Scena: Innerki Scena: Mały Księżyc
Scena: Tuxedo Scena: Outerki

Kody

コード

Po pierwszym ukończeniu gry, uroczyście przedstawionym jako połączenie się trzech Talizmanów w Św. Graala i przemianą Czarodziejki z Księżyca w Super Czarodziejkę, gracz otrzymuje specjalny kod pozwalający grać Super Czarodziejką z Księżyca, która w ekranie wyboru postaci zamienia „zwykłą” Czarodziejkę z Księżyca. Tym razem, aby znowu przejść grę, dodatkowo należy pokonać także i Czarodziejkę z Saturna. Po wygranej można zobaczyć napisy końcowe, po czym pojawia się ekran z kolejnym hasłem, umożliwiającym grę Czarodziejką z Saturna, która po wprowadzeniu owej kombinacji klawiszy pojawi się w środkowej kolumnie ekranu wyboru postaci. Trzecia wygrana kończy się pokazaniem pełnych napisów końcowych.

Poniższe kody należy wprowadzić, zanim się na ekranie tytułowym pojawi nazwa gry. Niestety będą działały (odpowiednio) tylko po pierwszym bądź drugim przejściu gry:

  • , X, , B, , Y — pozwala zagrać Super Czarodziejką z Księżyca; po poprawnym wprowadzeniu wydobędzie się dźwięk potwierdzający, natomiast wyraz くるっくりん stanie się żółty z różowym obramowaniem (przed wprowadzeniem hasła był barwy różowej z żółtym obramowaniem);
  • , Y, , A, , X — pozwala zagrać Czarodziejką z Saturna (oraz Super Czarodziejką z Księżyca, jeśli nie wprowadzono poprzedniego kodu); po poprawnym wprowadzeniu wydobędzie się dźwięk potwierdzający, natomiast wyraz くるっくりん stanie się fioletowy.

Ekran zwycięstwa 1 Ekran zwycięstwa 2 Ekran z kodem 1 Ekran z kodem 2

Ponadto istnieją też cheaty, jakby komuś były potrzebne:

  1. Przejście do następnej rundy po zdobyciu tylko jednego Talizmanu (dla gracza): 7E18CC02
  2. Przejście do następnej rundy po zdobyciu tylko jednego Talizmanu (dla komputera): 7E18CD02

Źródła

Autor

  • 渾沌の天使 Kaosu no Tenshi (opracowanie, tłumaczenie, korekta)